Психологічний супровід інклюзивного навчання.

З вересня по грудень 2021 року на базі комунального закладу «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №97 Харківської міської ради» створено 2 інклюзивні групи для дітей з ООП (особливими освітніми потребами), група №5 – молодшого дошкільного віку та група №6 – середнього дошкільного віку.

Групу №5 відвідує 2 дітей з ООП (2 дівчинки), групу №6 відвідує 1 дітей (1 хлопчик).

Перший етап: ознайомитись з висновком ІРЦ про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дітей, з рекомендаціями кожному фахівцю стосовно подальшої корекційно-розвиткової роботи.

Ознайомлення з особовою справою дитини, історією та особливістю протікання захворювання, здійснити співбесіду з представником Інклюзвино-Ресурсного Центру (ІРЦ).

Проведені бесіди з дітьми та їх батьками, з метою визначення рівня можливостей (спілкування, самообслуговування, пізнавальних можливостей, самоконтролю поведінки, емоційно-вольової сфери тощо) та побудова подальших дій індивідуального розвитку дитини.

Другий етап: створити команду супроводу щодо написання програми ІПР на кожну дитину.

Третій етап: написання плану роботи психологічного супроводу в умовах інклюзивного навчання, написання індивідуального освітнього плану, індивідуального календарного планування та індивідуальної програми розвитку.

Індивідуальну програму розвитку розробляла група фахівців: завідувач, вихователь-методист, вихователь, асистент вихователя, практичний психолог, вчитель-дефектолог, вчитель-логопед. До процесу розробки ІПР були залучені батьки. Командою супроводу створено індивідуальну програму розвитку ІПР та написаний кейс (опис досвіду роботи команди супроводу*) закладу дошкільної освіти №97, реалізації програми переходу дитини та її родини від послуг центру раннього втручання до дошкільної групи №6 закладу дошкільної освіти №97.

*команда супроводу закладу дошкільної освіти в межах проекту включає фахівців центру раннього втручання, педагогів, батьків та фахівців закладу освіти, представників інклюзивно-ресурсного центру.

Отже, діти протягом вересня 2021/2022 року мають постійний психолого-педагогічний супровід. На початок навчального року вивчалися індивідуальні особливості та стан психічного розвитку дітей (карта спостереження за психофізичним розвитком, емоційно–вольова, комунікативна сфери). Здійснювалась оцінка освітнього середовища, визначення його відповідності до потреб і можливостей дитини, визначення необхідності організаційних, функціональних, методичних змін. Проведення психолого-педагогічного консиліуму з метою розробки індивідуальної програми розвитку. Складання плану проведення індивідуальних корекційно-розвивальних занять. Проведення корекційно-розвиткової роботи з метою розвитку потенційних можливостей дитини та відповідного формування особистості. Сприяння соціальній інтеграції дитини проводяться бесіди та ігри. Практичним психологом здійснюється адаптація та модифікація індивідуальних програм, планів, які використовуються у роботі з дитиною з особливими освітніми потребами.

Використовувались вправи для розвитку емоційно-вольової сфери, сприяння формуванню навичок саморегуляції та самоконтролю, проводилися вправи на розвиток емоційно-вольової регуляції, формування впевненої поведінки, розвиток пізнавальних процесів.

На даний час у інклюзивних групах №5, №6 - 3 дітей з ООП. Діти багато часу проводять в ігровій кімнаті разом з дітьми. У них з’явилися улюблені іграшки: літак, годинник, машинки, ляльки та настільні ігри. Іноді розглядають ілюстрації в книгах, активно ініціюють і підтримують взаємодію з оточуючими.

В групах розташовани місця «куточок усамітнення», де діти можуть відпочити. Діти присутні на музичних заняттях. Інші вихованці групи відносяться до дітей з ООП з симпатією, діляться іграшками, надають необхідну допомогу. Діти з ООП поступово адаптуються до нового освітнього середовища, та вчаться елементарним навичкам комунікативних відносин з оточуючими.

Корекційно-розвиткові заняття проводяться за індивідуальними програмами, які складаються з конспектів занять на розвиток емоційно-вольової, комунікативної сфери, пізнавальних процесів, на сенсорний розвиток.

Діти за час перебування поступово вчаться спілкуватися з однолітками, педагогами, вільно почали рухатися в приміщенні, спостерігається розвиток комунікативних навичок спілкування з дітьми, вихователями, асистентом вихователя.

Емоційно-вольова сфера дітей поступово розвивається, набуваються навички регулювання своєю емоційною сферою, відбувається покращення самопочуття та настрою. Діти поступово почали розпізнавати базові емоції в різних життєвих ситуаціях, почав формуватися диференційований прояв емоційного стану. Підвищилась самооцінка та впевненість у своїх діях.

Вважаю, що після проведення корекційно-розвиткових занять у дітей є позитивна динаміка – діти почали розуміти свої почуття та почуття інших, налаштовані позитивно до спілкування з оточуючими.

Постійно здійснюється співпраця із Центром Раннього Втручання.

Вважаю, що у дітей є позитивна динаміка, а саме: почали набуватися навички спілкування з однолітками, педагогами, відбувається покращення самопочуття та настрою. Тобто, можна стверджувати про ефективність проведення корекційно-розвиткових занять. Також корекційно-розвиткові заняття спеціалістів сприяють позитивній динаміці у розвитку дітей. Робота спеціалістів буде продовжуватися, ускладнюючи завдання для вихованців з ООП.

На цей час робота щодо психолого-педагогічного супроводу дітей з ООП триває та є дуже актуальною.

Кiлькiсть переглядiв: 768