Сторінка вчителя-дефектолога закладу дошкільної освіти №97

/Files/images/ДЕФЕКТОЛОГ.jpg

Демченко Світлани Володимирівни

Вчителем-дефектологом є фахівець, який займається вивченням, навчанням, вихованням та соціалізацією дітей, що мають порушення у своєму розвитку.

Функції, які виконує вчитель-дефектолог в дошкільному закладі:

- проводить повне і детальне обстеження кожної дитини, з метою виявлення особливостей її мовного, пізнавального і соціального розвитку, в процесі якого визначає здібності дитини до навчання та ігрової діяльності. Це допомагає організувати роботу з дитиною так, щоб максимально компенсувати та виправити виявлені недоліки розвитку;

- підвищує пізнавальну активність дітей і при цьому розвиває основні психічні процеси, такі як сприймання, увага, пам'ять, мислення, уява;

- розвиває комунікативні здібності дітей;

- сприяє формуванню ігрових навичок, адже гра є провідним видом діяльності у дошкільному віці.

Зміст роботи вчителя-дефектолога підбирається з урахуванням особливостей кожної дитини. Однак існують і загальні напрями роботи:

- пізнавальний розвиток (ознайомлення дітей з предметами та явищами навколишнього світу);

- логіко-математичний розвиток;

- мовленнєвий розвиток (розвиток фонематичних процесів, слухової уваги, розвиток активного словника, удосконалення лексичних та граматичних засобів мови, розвиток зв'язного мовлення);

- розвиток психічних процесів (сприймання, уваги, пам'яті, мислення, уяви), інтелектуальних здібностей через організацію ігрової діяльності;

- розвиток та вдосконалення моторних функцій (дрібної, загальної, артикуляційної);

- засвоєння сенсорних еталонів;

- формуванняя необхідного рівня емоційно-вольової та соціальної зрілості;

- навчання елементам грамоти (існує, так званий, добукварний період, який потрібно пройти всім дітям перед тим, як почати вивчати букви. У цей період діти вчаться розрізняти звуки на слух, послідовність звуків у слові, що сприяє засвоєнню дитиною навичок читання та письма)

Звичайно, не всі діти потребують допомоги дефектолога. Однак дітям з порушенням психічного, психомоторного і сенсорного розвитку, дефектолог у дитячому садку просто необхідний. Але батькам слід пам'ятати, що велику частину часу дитина проводить не в дитячому садку, а в родині. Тому одні заняття дефектолога з дитиною не дадуть такого результату, який можна отримати при тривалій і цілеспрямованій роботі фахівця спільно з батьками.

Крім занять з дитиною дефектолог в дитячому садку проводить консультування батьків, під час якого батьки навчаються необхідним прийомам виховання і навчання своєї дитини. Так що, дорогі батьки, знайте, що дефектолог може зробити багато для розвитку Вашої дитини, але він не зможе замінити йому Вас у повсякденному житті.

Подякою за Ваше терпіння, турботу і любов буде щаслива посмішка Вашої дитини!

Артикуляційна гімнастика

Правильний розвиток дитини передбачає, що до 4–5 років він вже освоює фонетичну систему рідної мови. Однак дефекти мови не знають вікових обмежень – навіть школярі періодично неправильно вимовляють звуки.

Багато батьків не вміють на слух визначати артикуляционную проблему або припускають, що дитина її «переросте». На ділі ж запускати її не можна, адже з віком мовні недоліки самі собою зникнути не можуть.

Найбільш поширені труднощі у вимові викликають у дітей такі звуки, як:

· шиплячі: ш, ж, щ, ч.

· свистячі: с, сь, з, зь, ц.

· сонорні: р, рь, л, ль.

Правила артикуляційної гімнастики

Помічено, що дитина, який відчуває проблеми з вимовою, іноді свідомо пропускає звуки у своїй промові. Це може негативно відбитися на його навчанні та спілкуванні з іншими дітьми.

Для виправлення дикції необхідно застосовувати гімнастику артикуляції. А щоб заняття принесли очікуваний ефект, необхідно:

· щодня виконувати логопедичні вправи;

· займатися артикуляційної гімнастикою 2 рази на день (вранці та ввечері) не більше 5–7 хвилин, щоб дитина не втомлювався від неї;

· проводити вправи в ігровій формі;

· виконувати гімнастику перед дзеркалом;

· проводити не більше 5 вправ за одне заняття;

· застосовувати рахунок для чіткого виконання артикуляційних вправ;

· використовувати ручку чайної ложки, якщо у дитини не виходить самостійне артикуляційне рух.

Причини для занять артикуляційної гімнастикою

· можливість виправити дефекти на початковій стадії без допомоги логопеда;

· більш швидке подолання дефектів мовлення під час занять з логопедом завдяки вже підготовленим м’язам;

· усунення ефекту «каші в роті» у дітей з правильним, але млявим звукопроизношением;

· можливість навчити дитину говорити правильно, чітко і красиво.

Якщо батьки впевнені, що зуміли почути, який звук з дефектом вимовляє їх дитина, вони можуть самостійно використовувати деякі вправи мовної гімнастики, проте попередня консультація фахівця необхідна: логопед підбере індивідуальний комплекс артикуляційної гімнастики в залежності від мовних проблем дитини.

Вкладення
Кiлькiсть переглядiв: 766