Консультація для педагогів: «Впровадження в роботу інноваційних технологій»
Підготувала: вихователь-методист Борзяк В.Ф.
15.05.2020
Розвиток науки і техніки сприяв появі нових форм навчальної комунікації, новітнім методам розв'язання освітніх завдань. З огляду на це роль вихователя набула нової якості. Він розвиває пізнавальні якості дошкільника, його життєву компетентність у різних соціальних інституціях. Водночас відбувається еволюція змісту, форм і методів навчання, яка спонукає до розробок і впровадження нових новітніх освітніх технологій. Досвід показує, що все нове із часом стає традицією і що традиції утверджує соціум, а новаторами виступають яскраві особистості реформаторського типу. На сучасному етапі все очевиднішим стає те, що традиційна освіта, орієнтована на передавання знань, умінь і навичок, не встигає за темпами їх нарощування. Специфічними особливостями інноваційного навчання є його відкритість майбутньому, здатність до передбачення на основі постійної переоцінки цінностей, налаштованість на конструктивні дії в оновлюваних ситуаціях, основою яких є інноваційні педагогічні технології. Інноваційні педагогічні технології в педагогіці пов'язані із загальними процесами у суспільстві, глобальними проблемами, інтеграцією знань і форм соціального буття.
Інноваційні педагогічні технології розглядають не тільки як налаштованість на сприйняття, продукування і застосування нового, а насамперед як відкритість. Вони забезпечують умови розвитку особистості, здійснення її права на індивідуальний творчий внесок, на особистісну ініціативу, на свободу саморозвитку.
Інноваційні педагогічні технології мають гуманістичну спрямованість у системі освіти, зумовлену співіснуванням і складними взаєминами в науковій педагогіці й педагогічній практиці традиційної наукової педагогіки. Вони належать до системи загального наукового і педагогічного знання. Виникли і розвиваються на межі загальної інноватики, методології, теорії та історії педагогіки, психології, соціології і теорії управління, економіки освіти. Інноваційні педагогічні технології є однією з домінуючих тенденцій розвитку людства.
Інноваційні педагогічні технології є специфічними і досить складними, потребують особливих знань, навичок, здібностей.
Інноваційні педагогічні технології в системі освіти засвідчують якісно новий етап взаємодії й розвитку науково-педагогічної та педагогічної творчості і процесів застосування її результатів. Складність, багатогранність педагогічної діяльності є чинником, що відкриває простір для багатьох педагогічних технологій, динаміка продукування яких постійно зростає. Широкий спектр, багатоваріантність педагогічних технологій зумовлюють необхідність їх класифікації. Найдосконалішою серед багатьох вважають класифікацію, за якою педагогічні технології згруповано за різноманітними системними та інструментально значущими ознаками. Відповідно в сукупності педагогічних технологій виокремлено:1. За рівнем застосування:— загальнопедагогічні (стосуються загальних засад освітніх процесів);— предметні (призначені для вдосконалення викладання окремих предметів);— локальні та модульні (передбачають часткові зміни педагогічних явищ).
2. За провідним чинником психічного розвитку:— біогенні (провідна роль належить біологічним чинникам);— соціогенні (переважають соціальні чинники);— психогенні (провідна роль належить психічним чинникам).
3. За філософською основою:— матеріалістичні та ідеалістичні;— діалектичні та метафізичні;— наукові та релігійні;— гуманістичні й антигуманні;— антропософські (грец. anthropos — людина і sophia — мудрість) і теософські (засновані на вченнях про всезагальний абсолют, божественну суть усіх речей);— вільного виховання та примусу тощо.
4. За науковою концепцією засвоєння досвіду:— асоціативно-рефлекторні (в основу покладено теорію формування понять);— біхевіористські (англ. behavio(u)rism, від behavio(u)r — поведінка) (за основу взято теорію научіння);— розвивальні (ґрунтуються на теорії розвитку здібностей);— сугестивні (засновані на навіюванні); — нейролінгвістичні (засновані на нейролінгвістичному програмуванні); — гештальттехнології (нім. Gestalt — цілісна форма, образ, структура і технологія) та ін. (засновані на психотерапевтичному впливі).
5. За ставленням до дитини:— авторитарні (засновані на чіткій надмірній регламентації);— дидактоцентристські (центровані на навчанні);— особистісно-орієнтовані (гуманно-особистісні, технології співробітництва, технології вільного виховання).
6. За орієнтацією на особистісні структури:— інформаційні (формування знань, умінь, навичок);— операційні (формування способів розумових дій);— емоційно-художні й емоційно-моральні (формування сфери естетичних і моральних відносин);— технології саморозвитку (формування самоуправляючих механізмів особистості);— евристичні (розвиток творчих здібностей);— прикладні (формування дієво-практичної сфери) технології.
7. За типом організації та управління пізнавальною діяльністю:— структурно-логічні технології навчання (поетапне формулювання дидактичних завдань, вибору способу їх розв'язання, діагностики та оцінювання одержаних результатів);— інтеграційні технології (дидактичні системи, які забезпечують інтеграцію різнопредметних знань і вмінь, різних видів діяльності на рівні інтегрованих курсів, навчальних тем, навчальних проблем та інших форм організації навчання);— ігрові технології (ігрова форма взаємодії педагога і дітей, яка сприяє формуванню вмінь розв'язувати завдання на основі компетентного вибору альтернативних варіантів через реалізацію певного сюжету). В освітньому процесі використовують театралізовані, ділові, рольові, комп'ютерні ігри, імітаційні вправи, ігрове проектування та ін.;— комп'ютерні технології (реалізуються в дидактичних системах комп'ютерного навчання на основі взаємодії «вчитель — комп'ютер — учень» за допомогою інформаційних, тренінгових, розвивальних, контролюючих та інших навчальних програм);
— діалогові технології (пов'язані зі створенням комунікативного середовища, розширенням простору співробітництва на суб'єкт-суб'єктному рівні: «учень — учитель», «учитель — автор», «учень — автор» та ін.);— тренінгові технології (система діяльності щодо відпрацювання певних алгоритмів навчально-пізнавальних дій і способів розв'язання типових завдань у процесі навчання — тести, психологічні тренінги інтелектуального розвитку, розв'язання управлінських задач).
Педагоги-практики розробляють авторські технології, які поєднують у різних варіантах елементи апробованих технологій. Як правило, всі вони зорієнтовані на реалізацію змісту і досягнення мети різнорівневого і різнопрофільного навчання.
Вихідним матеріалом для розроблення технології є теорії, концепції. Багато педагогічних технологій мають у своїй основі такі концепції засвоєння соціального досвіду:
1) асоціативно-рефлекторне навчання, у межах якого розроблена теорія формування понять;2) теорія поетапного формування розумових дій, згідно з якою розумовий розвиток (як і засвоєння знань, умінь, навичок) відбувається поетапно, спрямовуючись від «матеріальної» (зовнішньої) діяльності у внутрішній розумовий план;3) сугестопедична концепція навчання, яка обґрунтовує комплексне використання у навчальних цілях вербальних і невербальних, зовнішніх і внутрішніх засобів сугестії (навіювання), що сприяє надзапам'ятовуванню;4) теорія нейролінгвістичного програмування (НЛП), що розглядає процес навчання як рух інформації через нервову систему людини;5) теорії змістового узагальнення, в основу яких покладено гіпотезу про провідну роль теоретичного знання у формуванні інтелекту дитини.
На основі однієї теорії навчання можуть вибудовуватися різні технології. Так, асоціативно-рефлекторна психологічна теорія породила варіантні технології навчання, які по-різному поєднують слово і наочність. Теорія проблемного навчання покладена в основу технологій, що розвивають творчі здібності, пізнавальну активність, інтерес, самостійність особистості.
Водночас побудова на одній теорії, концепції кількох технологій навчання не є свідченням їх ідентичності. Вони завжди будуть відрізнятися за кількісними і якісними параметрами. У зв'язку з цим важливо мати цілісну систему засобів опису педагогічних технологій, враховуючи, що кожна з них містить концептуальний, змістовий та процесуальний аспекти.
Наука пропонує великий вибір освітніх технологій, але не кожна з них може бути використана в роботі з дітьми дошкільного віку.
Перелік інноваційних технологій та методик у галузі дошкільної освіти
СПАДЩИНА СОФІЇ РУСОВОЇ.
Автор – Русова С.
Суть технології. Вченою обґрунтовано умови гармонійного виховання у ДНЗ: виховання повинно бути індивідуальним, пристосованим до природи дитини, національним, відповідати соціально-культурним вимогам часу, вільним, незалежним від тих чи інших урядових вимог, вибудовуватись на ґрунті громадської організації. Принципами побудови українського ДНЗ повинні бути: гуманізм, демократизм, науковість, національний дух. Їх реалізація забезпечуватиме етнізацію особистості, входження дитини у духовний світ і традиційне життя українського народу, плекання національної та загальнолюдської культури.
ПЕДАГОГІКА М. МОНТЕССОРІ (“БУДИНОК ВІЛЬНОЇ ДИТИНИ”)
Автор – Монтессорі М.
Суть технології. Створення предметно-просторового середовища, у якому дитина зможе найповніше реалізувати свої природні здібності та задатки. Діяльність дитини повинна бути вільною та самостійною. Педагог використовує у роботі самонавчальні засоби – матеріали, з якими вихованець працює, наслідуючи педагога, діючи за зразком, а потім самостійно приступає до їхнього виконання. Індивідуалізація розвитку дошкільників реалізується через взаємодію з матеріалами, з урахуванням права вибору дітей, природних потреб та вікових особливостей.
ВАЛЬДОРФСЬКА ПЕДАГОГІКА.
Автор – Штайнер Р.
Суть технології. Стрижнем педагогіки є принципи індивідуального підходу, свободи у вихованні, питання режиму дня й ритму року. Вальдорфська школа функціонує на засадах самоуправління, що характеризується відсутністю вертикальної структури влади, підпорядкування. Основним завданням ДНЗ є догляд за органами чуття дитини. Цьому сприяє обладнання й організація роботи дошкільного навчального закладу, який функціонує як велика сім'я. Ігри й заняття постійно чергуються, створюючи сприятливі для дитини ритми самостійних та організованих занять. Дитина вчиться відкривати існування власного внутрішнього світу, центром якого є сім'я – батьки й дитина.
СИСТЕМА ОСВІТИ “ДОВКІЛЛЯ”.
Автор – Ільченко В.
Суть технології. Система освіти “Довкілля” формує цілісну свідомість людини, яка здатна брати відповідальність за своє майбутнє та майбутнє рідної землі, народу, виховує ціннісне ставлення дитини до себе, до світу, що ґрунтується на почутті любові до навколишньої дійсності, “совісті” – намаганні почути звуки кожної живої істоти, зрозуміти її, щоб жити у злагоді із собою, природою. Програма “Довкілля” як дидактична система викладання предметів природничого циклу альтернативна до традиційного підходу.
ДІАГНОСТИЧНА МЕТОДИКА Т.О. ПІРОЖЕНКО “МОВЛЕННЄВЕ ЗРОСТАННЯ ДОШКІЛЬНИКА”.
Автор – Піроженко Т.О.
Суть технології. Пропоновані параметри мовленнєвого становлення дошкільника представлені з позицій комунікативного підходу до розвитку засобів мовлення. Принциповою позицією цього підходу є твердження про те, що міжособистісна взаємодія – основа взаєморозуміння. Неможливо зрозуміти іншу людину поза особистісних контактів з нею. Мета і результат мовної взаємодії – розуміння – відбувається лише за умови, коли реалізуються міжособистісні відносини між людьми. Комунікативний підхід до діагностики розвитку мовлення розглядає дитину як активного й ініціативного учасника соціальної взаємодії, в якій дошкільник має не лише засвоїти суспільний досвід (мову), але й щоразу самостійно застосовувати засвоєне, робити свій власний вибір адекватних до ситуації засобів спілкування, нарешті, створювати свої власні засоби для реалізації мети взаємодії. Через те, в комплексному підході такою важливою є саме діагностика (і своєчасне формування!) потреб, мотивів спілкування, інтересів, бажань, ціннісних орієнтацій, пов'язаних із людиною. Координати “людина” та “її ставлення до інших” є найважливішими для мовленнєвого становлення дошкільника. Отриманий під час діагностики матеріал дає змогу охарактеризувати форми взаємин між дитиною і дорослим, допомагає визначати комунікативну спрямованість і готовність дитини до комунікації.
ТЕХНОЛОГІЯ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ М.ЄФИМЕНКА (“ТЕАТР ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ТА ОЗДОРОВЛЕННЯ ДІТЕЙ”).
Автор – Єфименко М.
Суть технології. Проведення фізкультурних занять у формі ігрових дійств. Форма фізичної активності дітей – горизонтальний пластичний балет (“пластик-шоу”), що поєднує музичність, хореографічність, естетичність дійства. Його скорочені програми використовують як фізкультурні хвилинки, паузи, а також як розваги і свята. Ігрова взаємодія з дітьми реалізується в рамках ігрової теми як великої тематичної гри (макрогри), що триває протягом одного чи кількох занять. Спільна мета та сюжетна лінія містить кілька міні-ігор, ігор-вправ.
ТЕХНОЛОГІЯ РОЗВИТКУ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ Г.АЛЬТШУЛЛЕРА. ТЕОРІЯ РОЗВ ЯЗАННЯ ВИНАХІДНИЦЬКИХ ЗАВДАНЬ.
Автор – Альтшуллер Г.
Суть технології. Основне завдання – навчати дитину розв'язувати проблеми різного рівня складності з використанням винахідницьких завдань. Основна ідея технології полягає у тому, щоб переводити завдання з нижчого рівня складності на вищий. Для її успішної реалізації потрібно навчити дитину виявляти проблеми, з’ясовувати, чому легкі завдання розв'язуються просто, а важкі – складно. У роботі з дітьми дошкільного віку використовують колективні ігри, ігри-заняття, під час яких діти вчаться спостерігати навколишню дійсність, виявляти суперечливі властивості предметів, явищ, шукати відповіді на поставлені питання. Педагог орієнтується на вільний та самостійний вибір дитини – предмета, матеріалу, виду діяльності.
МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ СХЕМ-МОДЕЛЕЙ ДЛЯ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ ОПИСОВИМ РОЗПОВІДЯМ.
Автор – Ткаченко Т.
Суть технології. За цією методикою для роботи використовується аркуш картону 45х30 см, поділений на шість квадратів (за кількістю характерних ознак предмета або об’єктів чи пір року, про які потрібно розповісти). Дітей навчають знаходити головні, суттєві ознаки предмета, відрізняти їх від другорядних. Навчаючи старших дошкільників складанню описових розповідей, використовують схеми-моделі. Діти вибудовують розповідь з дотриманням послідовності та параметрів, закладених у схемах: колір, форма, величина, матеріал, частини, дії. Використання схем при складанні описових розповідей допомагає дітям засвоїти порівняння предметів не в загальній формі – чим подібні, або чим відрізняються предмети, а диференціювати. порівнюючи предмети за формою, величиною, кольором тощо.
МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ СХЕМ-МОДЕЛЕЙ У ЛЕКСИЧНО-ГРАМАТИЧНІЙ РОБОТІ.
Автор – Крутій К.
Суть технології. Розвиток у дітей словесно-логічного мислення, формування у них уміння користуватися основними логічними прийомами і операціями є одним із важливих завдань у процесі навчання старших дошкільників. Пропонується наступна схема ознайомлення дітей із предметами: 1) первинне ознайомлення з предметом і його назвою; 2) дослідження властивостей предметів: колір, відтінки, форма, розмір, звуки, шуми; співвідношення в просторі; вага; властивості поверхні; ритм; рух предмета; назва деталей предмета; 3) групування. Узагальнення і найпростіша класифікація предметів, формування родових і видових понять, наступна класифікація – диференціація родових понять; 40 розвиток елементів логічного мислення шляхом складання моделей, схем, коректурних таблиць разом із дітьми.
ОСОБИСТІСНИЙ РОЗВИТОК ДИТИНИ ЗАСОБАМИ ВЗАЄМОДІЇ РІЗНИХ ВИДІВ МИСТЕЦТВ.
Суть технології. Ця технологія залучає дитину до творчого пошуку, розвиває її здібності, творчий потенціал.
Поліхудожній розвиток дітей дошкільного віку в педагогічному процесі дошкільного навчального закладу.
Суть технології. Відбувається самоствердження дитини в найбільш значущій для неї сфері поліхудожньої діяльності (музичної, хореографічної, театралізованої, образотворчої).
НОВА МОДЕЛЬ ДОШКІЛЬНОГО ЗАКЛАДУ.
Автори – Заранська Н.Й., завідувач ДНЗ № 42, м. Львів; Савка М.М., директор Львівської міської дитячої громадської організації “Дитина”.
Суть технології. Створення нової моделі ДНЗ, спрямованої на всебічний розвиток дитини, формування основ її духовності засобами художньо-естетичного виховання. Диференціація освітнього процесу відповідно до індивідуальних здібностей, нахилів, інтересів та потреб кожного вихованця, виявлення талантів, створення якнайстаріших умов для їхнього розвитку, самовираження, самоствердження й самореалізації кожного індивіда.
МЕТОДИКА РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ НА ЗАНЯТТЯХ З МАЛЮВАННЯ.
Автор – Шульга Л.
Суть технології. Діти зображають навколишнє тільки після емоційних зустрічей з ним у процесі спостереження, розгляду картин, слухання музики, читання, розповідання. Головне завдання організації зображувальної діяльності – виховання естетичних почуттів, а допоміжне – навчання технічним прийомам. Чим більше органів чуття беруть участь у сприйманні навколишнього, тим повнішими будуть уявлення, глибшим – пізнання.
РЕГІОНАЛЬНА ПРОГРАМА РОЗВИТКУ НАЦІОНАЛЬНОЇ МЕРЕЖІ ШКІЛ СПРИЯННЯ ЗДОРОВ'Ю.
Автор – колектив київського ОІПОПК.
Суть програми. Формування і розвиток у всіх суб'єктів навчально-виховного процесу культури здоров'я як цілісної категорії та створення у навчальних закладах умов, що її формують. Успішній реалізації мети Програми сприятиме виконання системи таких завдань: - координація діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, органів управління освітою всіх рівнів, медичних установ, обласного інституту післядіпломної освіти педагогічних кадрів, навчальних закладів, засобів масової організації, центрів практичної психології та соціальної роботи, громадських організацій та сім'ї щодо зміцнення здоров'я підростаючого покоління; - розробка та реалізація районних (міських) і локальних програм трансформації навчальних закладів у Школи сприяння здоров'ю; - проведення профілактичної, оздоровчої та еколого-валеологічної освітньої діяльності; - організація науково-методичного й інформаційного супроводу діяльності шкіл сприяння здоров'ю; - організація системної діяльності щодо підготовки та підвищення кваліфікації учасників реалізації Програми; - підготовка та проведення медичного, педагогічного, соціально-психологічного моніторингу, що сприятиме своєчасній оцінці ефективності реалізації здоров'язміцнювальних програм, а за необхідності – їх коригування, прийняття додаткових організаційних рішень.
СПАДЩИНА В.СУХОМЛИНСЬКОГО.
Автор – В.Сухомлинський.
Суть технології. Основоположною у науково-теоретичних працях і практичному досвіді В.Сухомлинського є його філософсько-педагогічна система ідей та поглядів на дитину як на найвищу цінність. Педагогіка В.Сухомлинського - це педагогіка серця, дитиноцентризму й толерантності, яка базується на ідеї наближення навчально-виховного процесу до природи конкретної дитини. Педагог створив таку психолого-педагогічну систему, в якій усе зосереджено навколо дитини-людини, це педагогіка, побудована на утвердженні тієї філософської істини, що освіта, виховання й розвиток людини мають передбачати, передусім, утвердження гармонії розуму й серця. Уроки мислення сприяють розумовому, мовленнєвому, духовному розвитку дошкільнят і вихованню в них ціннісного ставлення до природи. Діти вчаться розуміти й любити її, починають дивитися на неї іншими очима, стають активними її захисниками. Розроблені педагогом основні норми моральної вихованості для дітей ґрунтуються на творчому використанні багатого потенціалу загальнолюдських моральних цінностей і є складовою частиною його цілісної педагогічної системи.
МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ДІТЕЙ ЧИТАННЮ М.ЗАЙЦЕВА.
Автор – М.Зайцев.
Суть технології. Російський психолог Микола Олександрович Зайцев розробив унікальну методику навчання читанню і лічби на основі оригінальних кубиків. Кубики різних розмірів заповнюються відповідним матеріалом, у залежності від складу (дзвінкі - залізячками; глухі - деревинками; "золоті", голосні - мідними монетками). До того ж за визначеними буквами закріплені певні кольори, які допомагають на асоціативному рівні запам'ятати основні правила фонетичного розбору.
Навчання спирається на сприйняття (зір, слух, тактильні відчуття, інтуїцію), мислення активну практичну діяльність дитини, розвиває її пізнавальні здібності. "Кубики Зайцева" дозволяють навчити дитину плавному складовому читанню, минаючи етап складового уривчастого читання, значно скорочують час оволодіння читанням цілими словами, закладають основи грамотного письма. Навчальний пакет містить у собі: кубики, таблиці, аудіокасету і керівництво для батьків.
Посібники Зайцева призначені для організації розвиваючого простору для дітей дошкільного і шкільного віку, що дозволяє бажаючим педагогам творчо підходити до готових програм, змісту освіти, способам подачі інформації (методам і прийомам); вносити в роботу елементи дослідницької діяльності; кардинально скорочувати час оволодіння навичками рахунку, читання, грамотного письма.
Система Зайцева дає прекрасну можливість для професійного росту вчителів, колективної творчості педагогів і дітей, формування цілісної неспотвореної системи поглядів. І діти, і дорослі при цьому зберігають фізичне і щиросердечне здоров'я (а часто і відновлюють його), тобто ставиться заслін багатьом проблемам і майбутнім хворобам, які ми звикли вважати природними в процесі навчання, таким, як проблеми зору, хребта, купи стресів і комплексів («дидактоневрозу») і, як результат, соматичні захворювання.
МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ ГЛЕНА ДОМАНА.
Автор – Глен Доман.
Суть технології. Глен Доман — американський лікар-нейрохірург, який займався розробкою системи реабілітації дітей з важкими порушеннями в роботі мозку. У цій програмі особлива увага приділена карткам з комбінаціями яскравих точок, зображеннями різних предметів, зі словами. Коли безнадійно хворі і відсталі діти почали не тільки наздоганяти, а й випереджати однолітків в інтелектуальному розвитку, з'явилася ідея використовувати цей метод у навчанні нормальних дітей. Глен Доман удосконалив свою програму, і вже понад півстоліття вона є однією з найпопулярніших в ранній педагогіці. Основний постулат методики: «Мозок росте тільки коли він працює». Тому з самого раннього віку дитячий мозок треба завантажити. Навчання за Доманом нагадує введення інформації в комп'ютер. З трьохмісячного віку дитині з певною частотою за кілька секунд демонструються картки з комбінацією картинка + слово або просто слово. З часом ці картки поділяються на тематичні серії. Такі заняття треба чергувати зі спеціальними фізичними вправами, адже розвиток мозку неможливий без належної рухової активності. Керуючись цими принципами, за твердженням автора, будь-яку дитину можна виховати генієм.
РОЗВИВАЮЧІ ІГРИ НІКІТІНИХ: КУБИКИ, ГРА ТИПА „ТАНГРАМ”.
Автори - Борис Павлович і Олена Олексіївна Нікітіни, класики вітчизняної педагогіки та автори ряду розвиваючих ігор для дітей.
Суть технології. Методики раннього розвитку дітей, в першу чергу, базуються на відповідних дитячих іграх. За методикою Нікітіних вони повинні включати в себе спільну діяльність дитини і батьків. Вони мають великий потенціал, тому що їх можна підлаштувати під себе, під свій рівень розвитку, під свої інтереси. Кожна «Нікітінська» дитяча гра надає можливість подумати над тим, що до неї додати, як її поліпшити; така варіативність завдань заздалегідь продумана, адже вона спрямовує дитину до творчої роботи. В основному ці ігри мають форму головоломок, направлених на розпізнавання і добудови образів, інакше кажучи, на розвиток логічного і творчого мислення. Кожна гра по методиці Нікітіних є набором завдань, вирішення яких дитина шукає за допомогою кубиків (кубики Нікітіна), квадратів з картону, деталей з конструктора і т.д. Завдання, які ставляться перед дитиною, мають різну форму: у вигляді інструкції, креслення, моделі. Таким чином дитина знайомитися з різними способами передачі інформації. Завдання задаються за принципом від простого до складного і мають дуже широкий діапазон.
ПЕДАГОГІКА АМОНАШВІЛІ.
Автор – Ш.Амонашвілі.
Суть технології. Система виховання та навчання за Ш.Амонашвілі – це "педагогіка цілісного життя дітей та дорослих", яка будується на началах гуманності й віри в дитину, вихованні творчістю і співпрацею педагогів із дітьми, де в якості педагогів розуміються також батьки. Гуманна педагогіка є педагогікою дисципліни, любов до дитини не може шкодити їй. За Амонашвілі, дітям необхідно пропонувати такі справи, за які вони можуть братися не колись, а зараз же, і перші кроки мають приводити їх до перших успіхів, а не невдач. На думку педагога-новатора, головне у навчанні – це заохочувати дітей до власного пошуку, власного шляху пізнання світу, необхідно вчити їх самостійності, готувати до дорослого життя. В цьому і полягає роль і обов’язок вчителя та вихователя. Моральною основою дитячої кооперації в системі Ш.Амонашвілі є здатність радіти успіхам інших, готовність прийти на допомогу, причому не тільки в межах свого колективу: старші діти допомагають молодшим, беруть над ними шефство. Цікавими методичними новаціями у цій концепції є: - скасування оцінок за навчання у балах;- недопустимість порівняння дітей між собою („він у нас найрозумніший, беріть із нього приклад”); - навчання одразу на кількох доступних дітям рівнях, наприклад, читання можливе від знайомства з буквами для одних до біглого читання для інших; - співучасть дітей у побудові занять, у складанні завдань, утворенні власного підручника, в плануванні відповідей.
Формування словника дошкільника
(консультація для батьків вихователя-методиста Борзяк В.Ф.)
21.04.2020
Формування мовленнєвих умінь людини починається від дня народження, від родини, в дошкільному закладі… і удосконалюється протягом усього життя.
Удосконалення культури мовлення – це процес, який не має свого завершення, оскільки людина все своє життя оволодіває багатством мови.
Дитина оволодіває рідною мовою через мовленнєву діяльність.
Однак, ні для кого не є таємницею, що для більшості дітей Харківщини, українська мова ще не стала рідною. Щоб успішно виконати це завдання, слід мати на увазі умови мовленнєвого розвитку дитини, яка перебуває в двомовному (білінгвістичному) середовищі. Найголовнішою з цих умов є виховання потреби у спілкуванні українською мовою.
Чи з’являється така потреба у дитини, яка відвідує дитячий садок у місті Харкові? Очевидно, ні. Адже дитина користується у щоденному житті російською мовою, яка цілком задовольняє спілкування дитини з іншими дітьми і дорослими. Дитина розуміє інших дітей, ті теж розуміють, коли вона висловлюється російською мовою. Багато чого дитина розуміє і тоді, коли до неї звертаються українською мовою («дай ручку», «принеси», «поясни», «покажи мамі» і подібне). Інша справа, якби вона потрапила в середовище не близькоспоріднених мов, скажімо, до дітей, які спілкуються англійською, литовською, грузинською чи ще якоюсь. Тоді у дитини виник би мотив її мовленнєвої діяльності: «Мене не розуміють. Я не розумію. Значить, треба знати цю мову».
Отже, постає питання, чи не найскладніше для дорослих нашого регіону, - як створити мотиваційну основу для оволодіння другою, до того ж такою схожою (близькоспорідненою) мовою, як викликати бажання спілкуватися нею.
Одним із прийомів, які дають змогу до певної міри вирішити це завдання, є гра, особливо гра-змагання, яку полюбляють діти. Такими іграми можуть бути:
«Хто краще знає українські назви тварин (рослин)»,
«Фруктовий (овочевий базар)»,
«У магазині іграшок»,
«Кого я бачив у зоопарку (цирку)»,
«Про кого знаю казки»,
«Що я сказав неправильно»,
«Хто швидше збере букет (сплете віночок), одягне ляльку, прикрасить
ялинку, виконає прохання мами»,
«Хто менше зробить помилок» тощо.
Обов’язкова умова гри – користуватися тільки українськими словами. Наприклад, щоб одягти ляльку, важливо не тільки швидко знайти потрібний одяг, але й правильно назвати його.
Ось як може здійснюватися така гра на занятті на тему «Городина». Вихователь виставляє муляжі овочів або фішки з їх зображенням (бажано мати по кілька фішок для кожного з овочів). Він повідомляє, що хтось (бабуся, зайчики чи гномики ) посадив город. Виросли на ньому різні овочі. Настав час збирати врожай. Подивимось, що у кого виросло. Вихователь бере до рук фішку, наприклад, із зображенням цибулі. – Що це виросло? – запитує він. Якщо дитина правильно назве «цибуля» чи «цибулина», вона одержує фішку. У кінці з’ясовується, хто «зібрав» кращий урожай. Це той, у кого виявилася найбільша кількість фішок.
Звичайно, діти зможуть брати участь у таких іграх тоді, коли володітимуть необхідним запасом слів. Отже, дітям потрібно дати зразки мови, створити мовленнєве середовище. Це друга умова мовленнєвого розвитку дитини.
Як забезпечити її виконання в умовах білінгвізму (двомовності)?
Спочатку дорослий повинен познайомити дитину з необхідними назвами предметів, ознак, дій. Для цього він може використати наочність чи загадки, які зрозумілі дітям, але відгадкою до яких буде українська, не схожа з російською, назва, наприклад, «жовтенькі клубочки ходять біля мами- квочки». Діти легко відгадують: «Цыплята!» - А як сказати відгадку українською мовою? – запитує і пояснює, що таким словом є українське слово «курчата». При цьому звертає увагу на засвоєння орфоепічних норм – у даному разі на вимову твердого звука «ч».
Отже, дитина оволодіває нормами літературного мовлення, що є теж обов’язковою умовою успішного мовленнєвого розвитку. Обов’язково: нове слово вперше дитина має почути від дорослого, який або демонструє певний предмет і називає його, або читає вірш, загадку, розповідає казку, у яких потрібне слово зустрічається часто. При цьому вимовляє слово відповідно до норм українського літературного мовлення.
Якщо дитина не знає значення слова, слід пояснити його. При цьому бажано це зробити українською мовою і тільки в тому разі, коли без перекладу аж ніяк не можна обійтися, вдаємось до послуг російської мови. Наприклад, потрібно пояснити значення слова «цебро». – Це велике відро, - каже вихователь, - з якого годують, напувають худобу, наприклад, корів, телят. Значення слова «парасолька» краще пояснити, демонструючи предмет чи його зображення. А от слова «луна», «вродливий» можна пояснити російськими «эхо», «красивый».
Для того, щоб навчити дитину правильно вимовляти українські слова, батьки звертають увагу на «контрольне» місце в слові: - зверни увагу, треба вимовляти: часник, горох, дуб і подібне.
Кінцевим результатом роботи зі словом має бути вільне оперування ним у мовленні дитини. Де дитина може скористатися словом? Очевидно, у грі, бесіді з вихователем і друзями, під час переказування прослуханих казок чи невеличких оповідань, розповіді за сюжетними малюнками тощо. А ще, навчаючи інших – батьків, друзів, братиків, сестричок. Тому варто давати дитині такі завдання: розкажи бабусі, навчи батьків правильно називати предмети українською мовою, прочитай український віршик, вивчений у дитсадку, загадай загадку і навчи вимовляти українське слово-відгадку тощо.
Однією з найважливіших умов формування словника дитини є систематичність у користуванні словом (формування активного словника).
Відомо, що дитина легше засвоює велику кількість слів, коли вони подаються у вигляді тематичних блоків. Однак, і в цьому разі вона може легко забути слова, якщо час від часу не буде ними користуватися. Тому доцільно вводити знайомі слова у нові тематичні блоки. Це можна, приміром, зробити, читаючи дітям невеличкі оповідання, віршики, лічилки, скоромовки, прислів’я і приказки. До речі, заучування окремих із них напам’ять теж сприяє формуванню словника дитини.
Художні, фольклорні твори, що легко запам’ятовуються дітьми, можуть стати поштовхом до створення мовленнєвої ситуації. Наприклад, матуся читає віршик:
Запитав у Зіни Гліб:
- Звідкіля береться хліб?
Розвела руками Зіна:
- Звідкіля ж? Із магазину!
- А чи знаєте ви, звідкіля береться хліб? – запитує мама і після відповідей дитини, які вона уточнює, доповнює, переходить до вивчення лексики з теми «Поле». Таким чином, засвоюючи нові слова, дитина пізнає дійсність, оволодіває фактичним матеріалом, що теж є умовою мовленнєвого розвитку дитини.
Серед слів, з якими зустрінеться дитина, багато є таких, які мають однакові з російською мовою і значення, і вимову (рак, сон, сом, мама, рука тощо). Спеціально зупинятися на вивченні цих слів непотрібно. Є слова, які однакові за значенням, але мають відмінності у вимові (голова, нога, молоко, ромашка, гриб та ін.). Під час роботи над такими словами слід основну увагу звертати на засвоєння орфоепічних норм.
Третю групу слів становлять такі з них, які є зовсім новими для російських дітей, або, маючи однакове чи схоже звучання, відрізняються за значенням (панчохи, шкарпетки, хусточка, аґрус, краватка, вродливий). При роботі над цією групою слід звернути увагу і на вимову, і на їх лексичне значення.
Робота над словником дитини вимагає від дорослих тактовності і терпіння. Не можна сміятися над дитиною, якщо вона вимовила слово неправильно, переплутала значення слів чи припустилася ще якоїсь помилки.
Слід пам’ятати, що будь-які мовленнєві вправи, серед них і ті, що розраховані на роботу із словом, не дають негайних наслідків. Тут потрібний тривалий проміжок часу і клопітка робота дорослого, який має радіти щонайменшим успіхам дитини і вселяти тим саме впевненість у її можливостях.
Щоб діти користувались українським мовленням, дорослі не можуть обмежуватися тільки спеціально відведеними для цього заняттями, а самі мусять постійно користуватися українською мовою, спонукаючи тим самим до цього і своїх діточок. Добре, коли мова дорослих є унормованою, зразковою, а до того ж збагаченою примовками, приказками. Наприклад, на прогулянці можна використати прислів’я «Любиш кататися, люби і санчата возити» чи примовку «Мороз аж тріщить», «Замерзла, як бурулька» тощо. Під час обіду доречним може видатись прислів’я «Добрий борщик та малий горщик», або побажання «Їжте на здоров’я! Смачного вам!».
Літературні твори полегшують формування словника, добре використовувати їх у вигляді тематичних блоків. Бажано, щоб відповідний матеріал був унаочнений. Це можуть бути слайди, предметні і сюжетні малюнки, листівки, іграшки, настільні ігри типу «Одягни ляльку», «Зоолото» та ін. У разі потреби слід використовувати музичні твори. До окремих тем можна додати казки («Курочка ряба», «Круть і Верть», «Дві кізочки»), народні пісні («Ходить гарбуз по городу»), які діти можуть переказувати, розповідати за ілюстраціями чи інсценізувати. Все це полегшує роботу батьків по формуванню українського словника російськомовної дитини, прищеплює їй любов до української мови.
Література: Освітня програма для дітей від 2 до 7 років «Дитина». – К., 2016.
Н.О.Воскресенська, А.О. Денисенко «Робота над формуванням
словника в дитячому садку» - К.: Українське видавництво,